Verschil tussen krachttraining en cardiotraining

Krachttraining is niet meer alleen weggelegd voor bodybuilders. Recreatieve sporters en vrouwen hebben ook de voordelen ontdekt van krachttraining. Het is goed voor de spieren, botten en het algehele lichaam. Bij krachttraining wordt er gebruik gemaakt van weerstand. De weerstand kan op meerdere manieren worden gebruikt. Het kan een gewicht zijn dat getild moet worden maar het kan ook gedrukt worden. Er wordt ook gebruik gemaakt van het eigen lichaamsgewicht zoals met veel buikspieroefeningen het geval is.

Cardio oefeningen
Cardio training is een goed middel in het gevecht tegen vet. Met de training wordt veel energie verbruikt. Na de training wordt vervolgens ook nog eens circa 30 procent meer energie verbruikt. De cardio oefeningen zorgen dagen later nog voor een goede invloed op de insuline gevoeligheid en het bloedsuikergehalte. Aan de hand van hoe gevorderd de persoon is in de cardio training is het ook mogelijk om interval trainingen toe te voegen.

Kracht oefeningen
Het is niet alleen cardio training die voor vetverlies kan zorgen. Krachttraining zorgt ook voor minder vet maar op een andere wijze. Door de kracht oefeningen wordt het metabolisme verhoogd. De dagelijkse caloriebehoefte wordt groter waardoor er sneller vet kwijtgeraakt wordt. Als de persoon gevorderd is dan kunnen kracht- en cardio oefeningen gecombineerd worden om tot een beter resultaat te komen. Een voorbeeld hiervan is het trainen in een circuit met hoge volumes en een hoge intensiteit.

Zuurstof
Krachttraining is een anaerobe oefening. Dit betekent dat er geen zuurstof nodig is. De hartslag is bij anaerobe oefeningen niet continu hoog. Er worden voornamelijk koolhydraten verbrand bij anaerobe training. Bij anaerobe oefeningen zijn er pieken van een hoge hartslag. Cardiotraining is een aerobe oefening. Daarvoor is zuurstof nodig. De hartslag is continu verhoogd. Bij aerobe oefeningen wordt het lichaam gedwongen om zuurstof te gebruiken om energie te maken. Er wordt dan meer zuurstof door het lichaam gepompt. De zuurstof wordt gebruikt om de glucose af te breken om als brandstof gebruikt te worden. Bij anaerobe training is er geen zuurstof nodig om energie te maken.

Meten van trainingen

Worden de gewenste doelen bereikt met de training? Dat kan tegenwoordig real time gemonitord worden. Dit kan met hippe
activity trackers. De gadgets zijn geen overbodige luxe apparaten meer maar een must voor een sporter. Met deze trackers worden verschillende zaken bij gehouden. De hartslag, aantal verbrande calorie├źn, genomen stappen, vochtregulatie en tijdsduur van training. Met deze gadgets kan nog veel meer. Sommige kunnen ook de slaap meten of verschillende sporten herkennen. Het aanschaffen van deze apparaten heeft het voordeel dat resultaten direct meetbaar en inzichtelijk zijn. Daarnaast motiveren ze mensen. Op Fitness Geeks komt u meer te weten over deze geweldige fitness trackers.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>