Voorkom blessures: begin goed met sporten

Heb je nog niet veel ervaring met sporten? Blessures voorkomt begint met een goede voorbereiding. De voorbereiding is het halve werk zegt men wel eens. Dit geldt niet alleen voor het sporten zelf maar ook voor de bijkomende factoren zoals goede voeding, aanvullend eiwitshakes drinken en veel rust.

Begin met krachttraining

Krachttraining is niet alleen voor bodybuilders maar goed voor iedereen. Het is altijd mogelijk om te beginnen met krachttraining, zelfs als je nog nooit gesport hebt. Het heeft veel voordelen. Het onderhouden en gebruik van de spiermassa verbruikt meer calorieën in rust. De spieren moeten dan herstellen. Dit betekent nog niet dat de spieren groter worden. Afvallen wordt ook door krachttraining versneld en het heeft ook een goed effect op de vetverbranding.

Begin met wandelen

Het voordeel van wandelen is dat iedereen het kan. Het is één van de lichaamsbewegingen die iedereen kan doen (tenzij je een blessure hebt). Ga vaker een stukje wandelen als je gewicht wilt verliezen. Een stukje wandelen verbruikt misschien niet veel calorieën maar als je het optelt van verschillende keren per week wel. Er is een aanzienlijk verschil in het aantal calorieën dat je wekelijks verbruikt wanneer je niet wandelt of 4 keer in de week. Wanneer je per dag drie kwartier tot een uur wandelt dan verbruik je aardig wat calorieën waardoor je sneller gewicht verliest.

Begin met dansen

Vooral vrouwen vinden het leuk om te dansen. Het goede nieuws is dat dansen ook nog eens calorieën verbrand. Het is een leuke en goede manier om gewicht te verliezen. Door te dansen kun je veel calorieën verbruikt, vooral als het intensief dansen is. Je kunt het eenvoudig thuis doen voor de televisie, op een slaapkamer maar ook op de sportschool. Een uur dansen is ongeveer hetzelfde als circa 300 calorieën.

 

Neem voldoende rust 

Als je meer gaat bewegen neemt de kans op sportblessures toe. Omdat te voorkomen kun je bijvoorbeeld gebruik maken van sportbraces. Veel sporters gebruiken bijvoorbeeld een enkelbrace omdat zij zwakke enkels hebben. Het is ook een oplossing op een goede corestability training te doen om je gewrichten sterker te maken. Veel rust is essentieel als je wilt afvallen maar ook als je geen blessures wilt krijgen. Voldoende rust nemen is nodig voor het lichaam zodat het lichaam zich kan herstellen van de lichamelijke activiteiten. Ook de hersenen hebben rust nodig. Zonder veel rust kan het menselijk lichaam niet goed functioneren. Dit betekent dat je niet de gehele dag door lichamelijk actief moet zijn en dat je voldoende slaapt. De slaap per nacht moet tenminste 8 uur zijn. Dit aantal uren heeft het menselijk lichaam nodig voor het herstel. Als je meer kunt slapen dan is dit prima maar het is vaak niet nodig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>