Zorg voor goed spierherstel

Wanneer je aan krachttraining, fitness of een andere sport doet, weet je waarschijnlijk wel hoe belangrijk het is dat je spieren goed herstellen na een zware work-out of training. Niets is zo vervelend als dagelange spierpijn, zodat het je dagelijkse routine in de war gooit. Daarnaast is het natuurlijk ook niet goed voor je spieren als je ze zo zwaar belast en ze niet goed laat herstellen. Daarom lees je in dit artikelen een aantal goede tips voor het herstellen van je spieren.

 

  1. Zorg voor een goede warming-up en cooling-down.

Wanneer je een goede warming-up doet voor een training zorg je dat je spieren langzaam opwarmen, hierdoor heb je veel minder kans op blessures en spierpijn achteraf. Wanneer je je spieren meteen maximaal gaat belasten, krijg je gegarandeerd een blessure. Hetzelfde geldt voor de cooling-down, dit is belangrijk voor spierherstel. Doe wat eenvoudige rek en strek oefeningen en zorg dat je spieren makkelijker kan herstellen in rust. Een warming-up en cooling-down hoeft helemaal niet lang te duren, 10 minuutjes per keer is prima. Er staan verschillende leuke video’s online, waarop je leuke filmpjes van een warming-up en cooling-down kunt zien.

  1. Zorg voor een goed trainingsschema

Wanneer je wilt dat je spieren goed kunnen herstellen, is het belangrijk dat je een goed professioneel trainingsschema hebt of laat maken. In een goed trainingsschema of fitness schema, is er voldoende rust ingepland zodat je spieren kunnen herstellen. Een andere optie is om te trainen met een split-schema. Dit houdt in dat je verschillende spiergroepen per dag traint. Hierdoor kun je vaker in de week trainen, omdat je je per keer op een bepaalde spiergroep focust. Je spieren krijgen dan ook voldoende rust, maar je hebt wel de mogelijkheid om vaker naar de sportschool te gaan.

  1. Zorg voor goede eiwitrijke voeding

Daarnaast is het belangrijkste voor herstel, gezonde voedzame voeding. Zorg dat je voldoende eiwitten, vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen binnenkrijgt. Wanneer je niet voldoende eet of verkeerde eetgewoontes hebt, hebben je spieren niet genoeg energie en voedingsstoffen om de spieren te herstellen. Hierdoor ga je uiteindelijk spieren afbreken en dat wil je natuurlijk niet! Zorg daarom dat je voldoende calorieën dagelijks eet, maar dat je ook voldoende verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt.